Alla inlägg den 15 april 2010

Av Hella - 15 april 2010 16:19

Krönika av Fredrik Backman :

Tjockisarna är de sista rebellerna

Det är verkligen inte ofta jag tar de små darwinismupphävarna i försvar, men jag tycker faktiskt synd om dagens tonåringar. Det rebelliska upproret är den mest fundamentala delen av ungdomen, och vad ger vi dem att jobba med 2010? Ingenting.

När jag var 13 blev folk provocerade om man inte åt kött, var med i Vänsterpartiet och piercade sig i ögonbrynet. Gick man i ett demonstrationståg var man terrorist. Hade man tribaltatuering var man kriminell.

Nu är varenda supermodell militant vegetarian, varenda it-konsult källsorterar och varenda förbannade innebandyspelare har underarmstatuering.

Folk har slutat bry sig. Ingen blir provocerad av ett skit längre. Seriöst, det måste suga rätt mycket åsneexkrement att vara tonåring i en värld där radhusägarna har lagt beslag på alla rebellsymboler. Vampyrer är mainstream, killarna i Idol har mer smink än Gene Simmons, knarklangarna går på Guldbaggegalan, gayrörelsen har Europas största parad, rockstjärnorna är pappalediga och de enda snubbarna som tycker att det är coolt att vägra klippa sig är Robert Wells och E-type.

En strippa som ligger sig igenom halva Paradise Hotel provocerar färre människor än en medelålders blondin från Bjuv som pratar som en drogad femåring och brukade vara gift med en snubbe som ser ut som om han brukade bli kalsongryckt av Lasse Berghagen i skolan.

Det måste vara hyggligt svårt att som 13-åring uppröra normerna i ett land där en gymägare från Ockelbo och en Slitz-modell ska representera Sverige vid nästa internationella statsbesök. Ganska menlöst att gå i högstadiet och ha minikjol och bilförsäljarurringning när det enda som händer då är att en medelålders snubbe som spelar golf börjar skicka snuskiga sms till dig. Rätt dödfött att försöka reta upp sin föräldrar med sin klädstil när den största biosuccén i landets historia består av att Michael Nyqvist torrjuckar en lesbisk Marilyn Manson i två och en halv timme.

De enda rebellerna som finns kvar är faktiskt tjockisarna. Fetma är det enda som gör den svenska medelklassen riktigt förbannad. Krig, fattigdom, kundtjänstpersonalen på din mobiloperatör…nej, ingenting provocerar folk som ett fetto med en påse muffins i partystorlek i näven. Tresiffrigt BMI har blivit det ultimata långfingret till konventionerna. Om Kurt Cobain hade varit 24 idag hade han vägt 235 kilo och stått i McDonald’s-kön med bar överkropp. Ingenting retar upp omgivningen som en knubbis. Tjockisarna är de sista rebellerna.


Kolestrol är rock’n roll.


Tänk på det, ungdomar

Av Hella - 15 april 2010 14:16

jobbade månd+ tisdag och båda dagarna med 2,5 timmes promenader med jobbet. *pust!* helt paj i kroppen som inte är van vid det... + att jag cyklade till/från jobbet
körde gympan i  tisdags det var 9 pers iaf. det gick bra ändrade lite i koreografin... :P
igår var jag ledig och åkte till HC och fick akrylnaglar fixade med svärmor. :)
lite svårt att skriva med dom bara.... det är kul att göra något sånt här ibland det är ju inte så vanligt för mig iaf. dock gillade jag dom som jag gjorde till bröllopet bättre...

Men det som var trevligt var att jag tog en pedikyr spa och fick sitta i en massage fotölj som var det skönaste på länge.... en vibrerande trosa på det så hade det slutat lyckligt ;)  Skulle vilja ha en sådan fotölj hemma :)


pusslade med lite födelsedags och gratulationskort igår med, glömde fota mammas kort som jag lade på lådan idag, så hon får det imorgon fast det är idag hon fyller...

får fixa det en annan gång.


även idag på jobbet blev det en långpromenad och jag cyklade.

Så det får räcka med träning idag. ska se om jag ska börja plita lite på gympa pass eller ett nytt provatten då jag tröttnat på det jag har nu... :P

och pyssla klart förstås...


annars skulle man kanske var ute i solen. men jag orkar inte... :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards